Historisk baggrund for evaluering og kvalitetssikring
Indledning
For at gøre det så klart som muligt for både nuværende som kommende kursister samt øvrige intereserede, hvad evalueringen af psykoterapeutuddannelserne handler om (baggrund og formål), skitseres nedenfor det historiske forløb samt evalueringsprocessens nuværende aktører. Læs evt. studieordningen her.
Evalueringen af psykoterapeutuddannelserne fører ikke mod en autorisation eller statsgodkendelse af den enkelte psykoterapeutuddannelse eller psykoterapeut. Evalueringen er en kvalitetsvurdering af de enkelte psykoterapeutuddannelser på institutniveau, med afsæt i en række vejledende kvalitetskriterier for psykoterapeutuddannelser udformet af Socialministeriet m.fl. tilbage i 2004.
Baggrunden for at udarbejde de vejledende kvalitetskriterier og evalueringen af psykoterapeutuddannelserne var, at give fremtidige kursister, klienter og arbejdsgivere (herunder kommunerne) bedre grundlag for at vurdere og vælge kvalificerede psykoterapeutuddannelser og psykoterapeuter i den store gruppe af psykoterapeutuddannelser og psykoterapeuter med svingende uddannelsesniveau og kvalifikationer.
At de fremtidige psykoterapeuter med en mellemlang 3-årig (180 ECTS-point) eller lang 5-årig (300 ECTS-point) videregående grunduddannelse inden for omsorgs og relationsområdet fik så gennemsigtigt som muligt et grundlag at vælge deres psykoterapeutisk efter- og videreuddannelse på.
Det er en samlet ambition for de gode og positivt evaluerede psykoterapeutuddannelser, at titlen og faget psykoterapeut i fremtiden skal være beskyttet og være et selvstændigt fag på linje med f.eks. psykolog-, socialrådgiver-, fysioterapeut- og kiropraktorfagene.
Psykoterapeutisk Institut • Århus • Kbh var, som ét ud af i alt 19 psykoterapeutuddannelser, der tilbyder en psykoterapeutuddannelse, med i evalueringsprocessens første pulje. Evalueringen af psykoterapeutuddannelser blev (og bliver fortløbende) foretaget på grundlag af de vejledende kvalitetskriterier for psykoterapeutuddannelser, der blev udarbejdet af Socialministeriet (nu Velfærdsministeriet), Undervisningsministeriet og Sundhedsministeriet tilbage i 2004.
Evalueringsresultaterne for de 19 psykoterapeutuddannelser, der var med i første evalueringspulje, blev - af konkurrencehensyn - alle offentliggjort samtidig. Offentliggørelsen skete på www.reflektor.nu den 01.11.2008. De vejledende kvalitetskriteriers fulde ordlyd - og Reflektors fortolkningsramme for psykoterapeutuddannelser - er tilgængelig under henholdsvis menuen kvalitetskriterier og på Reflektors hjemmeside (www.reflektor.nu).
Baggrund for evaluering
I efteråret 2004 blev der i et samarbejde mellem Socialministeriet, Undervisningsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet udarbejdet en række kvalitetskriterier for psykoterapeutuddannelserne, som grundlag for evalueringen af psykoterapeutuddannelserne.
Baggrunden for det tværministerielle samarbjde var, at der i Danmark ikke fandtes offentligt anerkendte/godkendte psykoterapeutuddannelser. Gennem årene har der udviklet sig en række private psykoterapeutuddannelser, der som udgangspunkt har et forsvarligt fagligt og etisk indhold. Men det forekommer også, at personer, der ikke har gennemgået en egentlig psykoterapeutuddannelse, men fx alene nogle weekendkurser, nedsætter sig som psykoterapeut. Det kan have nogle uheldige konsekvenser for den borger, der går i terapi hos en sådan person. Se evt. Socialministeriets pjece fra marts 2005: http://www.social.dk/netpublikationer/2005/p3valg1503/html/publikation.htm
Et af forslagene i notat om indsats mod spiseforstyrrelser, oktober 2002, udarbejdet af Socialministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt Sundhedsstyrelsen var, at der skulle tages kontakt til Undervisningsministeriet med det sigte at overveje, hvordan det i videst muligt omfang kan undgås, at personer uden den fornødne grunduddannelse og psykoterapeutuddannelse udøver psykoterapi.
Regeringen er af den opfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt, at folk uden fornøden psykoterapeutuddannelse udøver psykoterapi over for psykisk ustabile mennesker. Men regeringen ønsker ikke at oprette en statslig godkendt psykoterapeutuddannelse. Eller indføre mulighed for en autorisation af de enkelte psykoterapeuter med en psykoterapeutuddannelse.
Socialministeriet, Undervisningsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet holdt møde om sagen i begyndelsen af 2003. Efter mødet foreslog ministerierne de respektive ministre, at der skulle udarbejdes et grundlag for en evaluering af psykoterapeutuddannelsernes indhold, og ministrene godkendte dette forslag.
Der blev derefter i januar 2004 nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med repræsentanter fra de tre ministerier. Danmarks Evalueringsinstitut blev tilknyttet gruppen som faglig konsulent på evalueringen af psykoterapeutuddanelserne. Som 1. fase af arbejdet har arbejdsgruppen udarbejdet en række kvalitetskriterier for indhold og struktur af private psykoterapeutuddannelser. Oplægget blev forelagt til godkendelse for socialministeren, undervisningsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren i maj 2004. Ministrene godkendte oplægget i juli 2004.
Formål med evaluering
Formålet med at udarbejde kvalitetskriterier for evalueringen af psykoterapeutuddannelserne er primært at synliggøre for borgerne, hvilken kvalitet der bør være i en psykoterapeutuddannelse. Der er en vis sandsynlighed for, at de uddannede psykoterapeuter fra en positivt evalueret psykoterapeutuddannelse, som opfylder kvalitetskriterierne, udøver deres virke på et fagligt og etisk forsvarligt grundlag.
Også potentielt kommende studerende på en psykoterapeutuddannelse forventes på sigt i overvejende grad at søge optagelse på en positivt evalueret psykoterapeutuddannelse, der opfylder kvalitetskriterierne. Det kan medføre, at nogle psykoterapeutuddannelser ikke kan opretholdes, eller at nogle psykoterapeutuddannelser ændrer indholdet i retning af kvalitetskriterierne. Derved vil standarden blandt psykoterapeutuddannelser og psykoterapeuter generelt blive højnet. Endelig forventes det, at mennesker, der søger bistand hos en psykoterapeut, vil konsultere psykoterapeuter, der er uddannet på en positivt evalueret psykoterapeutuddannelse, der opfylder kvalitetskriterierne.
Kvalitetskriterierne for psykoteraputuddannelserne omfatter både en række forudsætninger for forsvarlig drift af en psykoterapeutuddannelse og egentlige kvalitetskrav til indholdet af en psykoterapeutuddannelse. Se kriterierne og øvrigt baggrundsmateriale for evalueringen af psykoterapeutuddannelser på Socialministeriets hjemmeside: http://www.social.dk/netpublikationer/2004/p2kriterier1011/publikation.htm
Evaluering anno 2008
Evalueringen af psykoterapeutuddannelserne blev første gang indledt i 2005. Processen stødte i foråret 2006 på grund og blev udsat på ubestemt tid, da samarbejdet mellem Socialministeriet og Dansk Evalueringsinstitut ophørte pga. af uenighed om evalueringsform og -metode.
Psykoterapeut Foreningen og Sammenslutningen af Psykoterapeutuddannelser i Danmark (SPUD) har i efteråret 2007 skrevet kontrakt med evalueringsfirmaet Reflektor, der har udarbejdet et koncept til evaluering af psykoterapeutuddannelser. Evalueringskonceptet har været forelagt Socialministeriet og ministeriet har på baggrund af det fremsendte koncept udbetalt tilskud til evalueringen af de private psykoterapeutuddannelser.
Da de indholdsmæssige krav til psykoterapeutuddannelser nogle steder er formuleret på en sådan måde, at det efterlader usikkerhed omkring den konkrete fortolkning af bestemmelsen. Psykoterapeut Foreningen har derfor sammen med SPUD og Reflektor udarbejdet en fortolkningsramme til de enkelte bestemmelser for evalueringen af psykoterapeutuddannelserne, således at fortolkningsrammen tjener til uddybende belysning af ordlyden af kriterierne herfor. Socialministeriet er bekendt med fortolkningsrammen, der danner grundlag for evalueringen af psykoterapeutuddannelserne. Ministeriet understreger, at der fra ministeriets side ikke er tale om en egentlig godkendelse af de enkelte fortolkninger. Det er ministeriets opfattelse, at arbejdet med udarbejdelse af kvalitetskriterierne for psykoterapeutuddannelserne er afsluttet, og at hele evalueringsprocessen ikke længere er ministeriets anliggende. Fortolkningsrammen for psykoterapeutuddannelserne kan downloades fra www.reflektor.nu.
En psykoterapeutuddannelse kan opnå en positiv evaluering, en betinget positiv evaluering eller en negativ evaluering. En evaluering fører ikke til nogen statslig autorisation af den enkelte psykoterapeutuddannelse. En psykoterapeutuddannelse kan med evalueringens konklusioner reklamere med, at den lever op til de vejledende kvalitetskriterier for evaluerede psykoterapeutuddanelser, der stilles af Socialministeriet, Undervisningsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Det skal understreges, at der således ikke er tale om, at Socialministeriet eller for den sag skyld noget andet ministerium godkender de enkelte psykoterapeutuddannelser. De psykoterapeutuddannelser der måtte ønske det, kan blive evalueret af Reflektor, der herefter vurderer, om den pågældende psykoterapeutuddannelse opfylder de kriterier, de tre ministerier har anbefalet. Såvel Psykoterapeut Foreningen som SPUD anbefaler, at psykoterapeutuddannelserne er i overensstemmelse med de anbefalinger, der kommer fra Socialministeriet, Undervisningsministeriet og Sundhedsministeriet, samt at de efterfølgende lader sig evaluere af Reflektor, således at også udenforstående brugere kan søge en psykoterapeutuddannelse i overensstemmelse med de ministerielle anbefalinger.
Reflektor har udviklet en evalueringsmodel for psykoterapeutuddannelserne på baggrund af de vejledende kvalitetskriterier, som Socialministeriet m.fl. har udarbejdet. Modellen er baseret på dialog og læring og indeholder blandt andet dialogmøder og selvevaluering. Ultimo oktober 2007 kan de enkelte psykoterapeutuddannelser påbegynde evalueringen af deres uddannelsesinstitut, hvilket Psykoterapeutisk Institut Århus har gjort.
Første orienteringsmøde blev afholdt i Psykoterapeutforeningen tirsdag den 9. oktober 2007. Selve den aktive evalueringsproces af psykoterapeutuddannelserne blev torsdag den 25. oktober 2007 sat i gang på en temadag for uddannelsesledere. Dagen blev ledet af Reflektors direktør Poul Schou og seniorkonsulent Christine L. Rokkjær.
De psykoterapeutuddannelser, der valgte at blive evalueret i den første evalueringsrunde, har (fra og med den 25. oktober 2007) haft 12 måneder til at blive evalueret. For de psykoterapeutuddannelser, der pr. 01.11.2008 opnåede en positiv evaluering gælder, at de enkelte psykoterapeutuddannelser løbende vil blive evalueret hvert fjerde år. Dersom en psykoterapeutuddannelse foretager ændringer af deres udannelses indhold og struktur, da skal Reflektor orienteres og et kontrolbesøg vil blive aflagt.